Menu

 
 Home
 De Club

 Clubartikelen

 Word Lid!
 Forum
 Contact
 

 Sponsoren

 
 

 






Seat Arosa 1.4 16v (2002) Autoweek Test



 
Seat Arosa 1.4-16V Sport (2002)
Kittig karren
Seat Arosa 1.4-16V Sport
SIGNALEMENT
merk + typeSeat Arosa 1.4-16V Sport
carrosserie3-deurs, hatchback
transmissie5 versnellingen, handgeschakeld
jaar test uitgevoerd2002
nieuwprijs€ 15.250
Seat meet zich een jong en dynamisch imago aan. Het design is aardig voor elkaar, maar hoe zit dat als ’t op daden aankomt? Kan een kittig karretje als de Arosa 1.4-16V Sport meekomen tegen bekende sport-concurrenten in deze klasse?
De Arosa 1.4-16V Sport weet echt vanaf de eerste meter te imponeren. Het is een lekker ‘gooi-en-smijt-autootje’ met een prijskaartje net boven de 15 mille. Ook op het uiterlijk valt weinig af te dingen. Een gespierde en moderne uitstraling, dat typische Seat-neusje met dubbele lampen achter helder glas, mistlampen, extreem ver naar de hoeken geschoven aluminium wielen, sportbanden, antennetje op de juiste plek, en een steil afgehakte achterkant met speels gevormde achterlichten en een guitig in het midden geplaatste, ovale sportuitlaat.
Wat bij de Arosa Sport meteen opvalt als je ermee wegrijdt, is dat ’ie gretig toeren maakt. Op snelwegtempo mis je zelfs een beetje een zesde versnelling. Bij dik 120 kilometer per uur staat al een waarde van ruim 4000 toeren op de teller.
In de eerste en alle volgende versnellingen hetzelfde verhaal. Alles sluit naadloos op elkaar aan. Tak, tak, tak, je gaat met prachtig trefzekere bewegingen van het pookje door de versnellingen heen. Dat is nodig ook, want hij is écht kort afgestemd.
Dat neemt niet weg dat het kittige karretje in de eerste versnelling zelfs in staat blijkt de voorwielen op uiterst overtuigende wijze aan het spinnen te brengen. Kortom: tractiecontrole op de Arosa zou mooi zijn.
Nadeel is wel dat het krachtbronnetje een tikje nadrukkelijk aan het werk is. Veel toeren levert nu eenmaal meer drukte in het vooronder op. Hoewel? Om een of andere reden treedt het bandengeruis af en toe erg nadrukkelijk op de voorgrond. De Arosa Sport stuurt als een echte liefhebbersauto, lekker vinnig. De besturing reageert bij wijze van spreken al wanneer je ernaar kijkt, zonder dat het effect te nerveus aandoet. Zelfs bij een vrij scherpe bocht is een halve slag naar links of rechts voldoende, zodat je doorgaans de handen aan het met leer beklede sportstuurtje kunt houden en niet hoeft over te pakken.
De Spanjool is behoorlijk stevig geveerd, zodat een ritje met opa en oma op de achterbank best eens protesten kan opleveren, maar het goede nieuws is dat de Arosa 1.4-16V Sport een klaverblad ‘oprolt’ alsof het zo hoort. Niet op de strakke en ingetogen manier die een zware sportauto aan de dag legt – de Arosa doet dat dribbelend en over de vier bandjes driftend – maar dat neemt niet weg dat er iets héél serieus Italiaans aan te pas moet komen om in de Seat-achteruitkijkspiegels enige indruk te maken.

Tubetje kleefkracht
Door de korte wielbasis is het tubetje kleefkracht onder de Arosa Sport relatief rap op, maar hij laat zich zo makkelijk corrigeren dat het voor het resultaat niet veel uitmaakt. Bochten zijn het natuurlijke leefgebied van de sport-Arosa. Natuurlijk is hij ook in een rechte lijn behoorlijk snel, maar je hoeft niet al te uitgebreid uit te leggen wat er in de buurt van zijn theoretische topsnelheid van zo’n 190 km/h gebeurt, als je inmiddels weet dat hij ook bij een modale ‘120 in het uur’ al behoorlijk druk aan het werk is.
Het dashboard vertoont een speelse combinatie van een fijn ruitjespatroon, mat afgewerkte antracietkleurige panelen en chique hoogglanszwarte accentjes. Het geheel is mooi overzichtelijk ingedeeld en uitstekend bedienbaar. De spiegels zijn in verhouding tot de auto opvallend groot. Nog zo’n aardig detail: de geluidsinstallatie klinkt érg goed. Datzelfde positieve effect gaat op voor de sportstoelen, die verrassend volwassen afmetingen meekrijgen en heel fatsoenlijk zitten.
Wat zeker niet tegenvalt, is de ruimte. Vooral boven het hoofd. De breedte roept om voor de hand liggende redenen niet bepaald MPV-visioenen op. Nog veel opmerkelijker is de zitruimte achterin. Oké, je kunt in de minuscule bagageruimte van 130 liter bij wijze van spreken nét een tandenborstel kwijt, maar de beloning is een bijna verbijsterend volwaardig zitcomfort op de achterbank. De Arosa is een min of meer volwaardige vierpersoons auto, met hoofdsteunen en alles wat je mag verwachten.
Ook de bergruimte binnenin is zeer beperkt, met een paar vakken houdt het op. Twee ervan vind je trouwens aan weerszijden van de achterbank. Overigens kun je via de grote deuren en de uit de weg vouwende voorstoelen prima naar achteren instappen.
De Arosa Sport is niet alleen een leuk stuurautootje, maar verschalkt door de praktische bril bezien een boel grotere modellen als het op passagierscomfort aankomt.
Seat Arosa 1.4-16V Sport
 +
• Verrassend ruim achterin
• Echte bochtenpakker
• Mooi wendbaar
 
 
• Bagageruimte minuscuul
• Hard geveerd
• Nogal veel toeren
TECHNISCHE GEGEVENS
 
Motor
brandstofbenzine
cilinders4 in lijn
kleppen/cilnder4
brandstofsysteemmultipoint injectie
cilinderinhoud1390 cc
max. vermogen74 kW/100 pk bij 6000 tpm
max. koppel128 Nm bij 4400 tpm
Transmissie/onderstel
aandrijvingvoor
transmissie5 versnellingen, handgeschakeld
remmen voor/achtergev. schijven/trommels
banden195/45R15
draaicirkel wielen10,1 m
Maten/gewichten
lengte/breedte/hoogte3,55 m/1,64 m/1,46 m
wielbasis2,32 m
gewicht921 kg
laadvermogen489 kg
kofferruimte130-790 l
tankinhoud35 l
Prestaties
topsnelheid188 km/h
acceleratie 0-100 km/u test10,4 s (10,0 s)
acceleratie 50-80 km/u in D- s
acceleratie 80-120 km/u in 4/58,3/12,6 s
brandstofverbruik test8,0 l/100 km (fabrieksopgave: 6,6 l/100km)
CO2 uitstoot158 g/km
geluidsniveau bij 100/120 km/u69,6 dB/71,9 dB
 

Copyright © 2008 AutoWeek / Sanoma Men's Magazines


Alle fouten voorbehouden. © ArosaClub.nl