Menu

 
 Home
 De Club

 Clubartikelen

 Word Lid!
 Forum
 Contact
 

 Sponsoren

 
 

 






Seat Arosa 1.4 (1999) Autoweek Test



 
Seat Arosa 1.4 (1999)
Er was eens...
Seat Arosa 1.4
SIGNALEMENT
merk + typeSeat Arosa 1.4
carrosserie3-deurs, hatchback
transmissie5 versnellingen, handgeschakeld
jaar test uitgevoerd1999
nieuwprijs€ 9.890
... een Volkswagen Polo. En om kleiner en zuiniger te gaan rijden zonder op rijkwaliteit in te boeten, kortte Seat die Polo in tot een Arosa. Leefde de stadsdwerg nog lang en gelukkig of werd het een geamputeerd zielepootje..?

Zodra je in de Seat Arosa plaatsneemt, is de verwantschap met een Volkswagen Polo duidelijk. Hij heeft een (oud) Polo-dashboard, zoals dat overigens ook de Seat Ibiza siert. Verder heeft een Polo dezelfde motoren en wielophanging als de Arosa. Er is echter 18 cm lengte afgezaagd en 8 cm van de wielbasis afgehaald.
Eigenlijk hebben we twee verhalen over de Arosa, één over de voorste en één over de achterste helft. De voorkant is erg sterk, over de achterkant hebben we twijfels. Het totale oordeel over een enerzijds verrassend volwassen auto met anderzijds een dwergachtige zijde valt niet makkelijk.
’t Is waar, menige auto dient vooral om boodschappen te doen. En dan ’s het pure verspilling om een dikke Amerikaanse V8 stationcar in te zetten. Het kan best kleiner, misschien is zelfs minder dan een VW Polo genoeg. ’Jamaar, als ik met m’n stadsrakker ook effe op bezoek wil bij tante Truus twee dorpen verder, kan ik ook verantwoord harder dan 80 op de snelweg?’. Wat dat betreft heeft Seat schoon gelijk met de bewering dat de kleine Arosa volwassen is. Want onze 1.4-versie gaat als een gifkikker. Als het een Arosa moet worden, pak dan deze: voor bijna 2000 piek meer dan de 1.0 heb je standaard een airbag in het stuur erbij, plus een motor die zich bepaald niet over de kop hoeft te werken. Hij trekt van onderen uit al uitstekend, hoeft zelfs voor maximaal vermogen weinig toeren te maken, en blijft ook dan nog heel beschaafd in geluidsproductie. Eveneens zeer volwassen doet de kwaliteit van deze Seat aan, met een vet VW-stempel erop. Alles past goed, werkt goed, en geeft nog op de gemeenste verkeersdrempel geen kraakje of rammeltje af. Deze vedergewicht ligt bovendien zeer stabiel op de weg, en dat mag best een SNELweg zijn.

Tweede helft...
Om de eerste helft van de Arosa even af te maken: voorin is-ie eenvoudig, maar niet benepen. Wat veel hard en grijs plastic omringt je, de portieren zijn deels onbekleed. Maar praktisch is het dashboard alleszins, er zit zowaar bij alle versies een toerenteller in. Op harde en wat vlakke stoelen, met een iets te rechte leuning, heb je voorin alle ruimte. Score 1:0, doch in de tweede helft blijft dat zo. Achterin is geen sprake van volwassen hoofd- en beenruimte, al suggereren standaard hoofdsteunen aldaar van wel. Breed is het ook niet, aan weerszijden van het bankje zitten nog bergvakken. Achterin een boodschappenauto hoeven alleen maar kindertjes te passen? Kan wel wezen, maar we waren nog niet klaar. Hoewel, veel meer valt er niet te vertellen. Het koetswerk is maar net lang genoeg om de achterwielen te omspannen.Dus wat die boodschappen aangaat: als uw echtgenoot na z’n werk wel een biertje blieft, wordt het lastig.
Een krat past nauwelijks in de bagagesleuf zonder de bank om te klappen. Een beetje bekwame kinderwagen: idem dito, niet dus. Om met Jules Deelder te spreken: waar boodschappen, daar geen kinderen mee.Om af te ronden voegen we toe dat de stuurbekrachtiging, als extra gemonteerd op onze Arosa, niet strikt noodzakelijk is. Maar wel prettig, omdat het autootje daarmee moeiteloos direct héél kort kan draaien. Verder dempt het reacties in het stuur wanneer de voorwielen gevraagd wordt de volle motorkracht op straat te brengen, wat hen alle moeite kost. Zodat het anderzijds géén moeite kost in bochten zoveel gas te geven dat de Arosa-neus naar buiten wegdribbelt. Geheel onschuldig, even gas terugnemen corrigeert dat weer.
Sportief kun je de kleine Seat niet noemen, ondanks de korte en vrij stevige vering. De dwarsstabilisatie is slapjes, de Arosa helt nogal in bochten.
Een dikke meevaller is dat die vering op het meestal niet uitgesproken slecht Hollands wegdek verdienstelijk de hobbels en kuilen wegwerkt. Wil je optimaal comfort-in-het-klein: tot aan ABS, airco en viertraps automaat zijn beschikbaar. Enerzijds rijdt de Seat Arosa als een grote auto. Anderzijds is het met zijn tot het uiterste ingesnoeide achterkant wel erg een 2+2. Nemen we de prijs in aanmerking, bijna 22 mille, dan valt-ie precies tussen ware stadskarretjes en de kleinste volwaardige gezinsauto’s. Als je daar genoeg aan hebt, dan leef je lang en gelukkig met zo’n Arosa.

Seat Arosa 1.4
 +
• Slim concept
• Pittige motor
• Keurig verbruik
 
 
• Weinig ruimte achterin
• Kleine kofferruimte
TECHNISCHE GEGEVENS
 
Motor
brandstofbenzine
cilinders4 in lijn
kleppen/cilnder2
brandstofsysteemmultipoint injectie
cilinderinhoud1390 cc
max. vermogen44 kW/60 pk bij 4700 tpm
max. koppel116 Nm bij 2800 tpm
Transmissie/onderstel
aandrijvingvoor
transmissie5 versnellingen, handgeschakeld
remmen voor/achtergev. schijven/trommels
banden155/70TR13
draaicirkel wielen10,1 m
Maten/gewichten
lengte/breedte/hoogte3,54 m/1,64 m/1,46 m
wielbasis2,32 m
gewicht870 kg
laadvermogen425 kg
aanhangermassa geremd/ongeremd800 kg/450 kg
kofferruimte131-790 l
tankinhoud35 l
Prestaties
topsnelheid160 km/h
acceleratie 0-100 km/u test13,5 s (14,1 s)
acceleratie 80-120 km/u in 4/511,1/14,2 s
brandstofverbruik test7,1 l/100 km (fabrieksopgave: 6,2 l/100km)
CO2 uitstoot148 g/km
geluidsniveau bij 100/120 km/u68,5 dB/71,5 dB
 

Copyright © 2008 AutoWeek / Sanoma Men's Magazines


Alle fouten voorbehouden. © ArosaClub.nl